Sah pe internet

Rocada Email
Rocada este o mutare speciala la sah, facuta de rege si de unul dintre turnuri. Rocada consta in mutarea regelui doua campuri spre turn si mutarea turnului pe campul peste care a sarit regele. Rocada este o inovatie europeana relativ recenta in sah, aparand cu aproximativ sase secole in urma. Variantele asiatice ale sahului nu au aceasta mutare.

Rocada poate fi efectuata numai daca toate conditiile urmatoare sunt indeplinite:

   1. Regele nu a mai fost mutat de la inceputul jocului;
   2. Turnul folosit in rocada nu a mai fost mutat de la inceputul jocului;
   3. Nici o piesa nu se afla intre rege si turn;
   4. Regele nu este in sah, campul peste care sare regele nu este amenintat de vreo piesa adversa, si nici campul pe care muta regele nu este amenintat. (Ultima parte a acestei reguli este de fapt o parte a regulii conform careia regele nu poate fi mutat in sah.)

De multe ori se crede ca aceste conditii in care se poate face rocada sunt si mai restrictive decat in realitate. Pentru a indeparta orice indoiala, includem aici:

   1. Regele poate sa fi fost in sah mai devreme in timpul partidei, important este sa nu fie in sah la momentul rocadei;
   2. Turnul poate fi amenintat de o piesa adversa atunci cand se efectueaza rocada;
   3. Turnul poate trece peste un camp amenintat de o piesa adversa.

Rocada mica (pe partea regelui) se noteaza cu 0-0, iar rocada mare (pe partea reginei) se noteaza cu 0-0-0. Se intampla deseori ca amandoi jucatorii sa faca rocada mica, dar este mai putin obisnuit ca amandoi jucatorii sa faca rocada mare. Cand un jucator face rocada mica si celalalt rocada mare, jocul devine foarte crancen datorita faptului ca pionii fiecarui jucator pot avansa si ataca regele advers fara sa lase propriul rege descoperit.
 
        Rocada mica                                                                        Rocada mare
                

Rocada mica asigura in general ceva mai multa securitate, pentru ca regele este mutat mai aproape de marginea tablei si toti pionii din fata sa sunt aparati. La rocada mare, regele este mutat mai aproape de centru, iar pionul de pe coloana a ramane neaparat; desigur, regele poate fi mutat pe coloana b ca sa apere pionul respectiv si sa se indeparteze de centru. Pe de alta parte, rocada mare este mai eficienta din punct de vedere al turnului, care ajunge pe coloana d, unde in general devine activ imediat, pe cand dupa rocada mica poate sa fie nevoie de inca o mutare pentru a aduce turnul pe un camp mai ofensiv. O alta diferenta dintre rocada mica si cea mare este aceea ca pentru a o face pe cea mare, regina trebuie mutata; astfel, este posibil sa dureze mai mult timp pana cand rocada mare poate fi facuta.

Rocada este un scop important in partea de inceput a jocului, pentru ca este utila din doua puncte de vedere: muta regele mai la adapost, departe de centrul tablei, si aduce turnul intr-o pozitie centrala mai activa. Daca regele este fortat sa mute inainte sa poata face rocada, jucatorul poate totusi sa mute regele spre marginea tablei si sa aduca turnul in centru, folosind mutarile obisnuite ale pieselor respective. Aceasta manevra poate dura trei-patru mutari si se numeste rocada artificiala.